Twee extremen in het damspel
                      Two extremes in draughts



Het eerste is een prachtig damprobleem dat nota bene 'vanzelf' is ontstaan tijdens een dames dampartij in de
onderlinge
competitie van Schiedam. In deze partij tussen Agita Marterere en Linda Schnieders kwam een 12x12
stand op het bord, die als een
waar damprobleem met fraaie slagcombinaties tot een verrassende winstgang leidde!
Voor de problemisten (met hun eeuwige 'wit aan zet en wint') is deze hieronder en in de Showroom weergegeven in 
verwisselde kleuren (en zo in de probleemrubriek van De Problemist van oktober 2014 een plaats heeft gekregen).
Mooi voorbeeld van hoe partij- en probleemdammen kunnen samengaan en van elkaar kunnen leren!

Short English summary, this time: a womens draughts game between Agita Martere and Linda Schnieders resulted
very surprisingly into a perfect 12x12 draughts composition, including beautiful stroke combinations, and, therefore,
has been placedin the Showroom. It was, as appeared later, a fake draughts game (see below).
 
Alleen: we zijn gefopt, 't was een van te voren gecomponeerde en afgesproken partij: klik hier!
Naam van de componist: Ron Heusdens, partner van Agita, onder pseudoniem 'Linda Schnieders'!
Although: we have been fooled, it appeared to be a composed draught game: click here!
Name of the composer: Ron Heusdens, partner of Agita, under pseudonym 'Linda Schnieders'! 
 

Het tweede is een fantasiestand van Henk van der Heijden waarbij alle velden van de middenlijn 5-46 bezet zijn
door witte en zwarte stukken met de opdracht 'wit aan zet en wint'. Partijspelers moeten zo'n compositie ook
kunnen waarderen, evenals damproblemisten die partij-achtige aanvangsstanden preferen, zoals een
Mondriaan versus een Rembrandt!

The second example is a fantasy position by Henk van der Heijden, inwhich all long-line squares 5-46 are
occupied by white and black pieces with the challenge 'white to move and wins'. Draughts players also have
to appreciate such a compositions, as well as draughts composers that prefer game-like initial positions,
like a Mondriaan versus a Rembrandt!
 

Bron/Source: Michiel Kroesbergen, Het Damspel, juni/June 2014, p. 16.

               
 Nederlands         English