A
Meijer Aandagt (1914-1942)
Een geslaagde lokzet: zwart speculeert op een vervolg van 13-9 (12x32) 9x29 (19-24) etc., met goede
kansen op winst, maar wit speelt de twee achtereenvolgende verrassende zetten 27-21 en 17-11,
resulterend in schijfwinst voor wit. Het Damspel 9 mei 1940.
A successful bait move: black speculates on a follow-up of 13-9 (12x32) 9x29 (19-24) etc., with good
win opportunities, but white plays, respectively, the two surprising moves 27-21 and 17-11, resulting
in gain of a man for white. Het Damspel May 9, 1940.
Germain Avid (1900-1989)
1: Een heel subtiele en verrassende oplossing. Als zwart op het eind (35x44) slaat i.p.v. (45x29)
wint wit volgens: 50x6 (45-50) 1-12! Voor het eerst gepubliceerd in De Problemist van 1945.
Tevens het winnend probleem van een Eindhovense compositiewedstrijd in 1948.
A quite subtle and surprising solution. If, at the end, black shots (35x44) instead of (45x29),
white wins as follows: 50x6 (45-50) 1-12! For the first time published in De Problemist of 1945.
In addition, it was the winning problem of an Eindhoven (NL) composition contest in 1948.
2: De ontleding is niet zo heel moeilijk, maar erg charmant en scherp tot de laatste snik.
Verschenen in La République du Centre van 1955.
The solution is not that difficult, but very charming and sharp to the very end.
Has appeared in La République du Centre of 1955.
3: De dwangslagen verheffen dit stukje ver boven de 46/5-motief massa. De Problemist van 1951.
The forcing shots bring this creation far above the 46/5-motif mass. De Problemist of 1951.
Bron/Source: Hein Wilsens, De Problemist. December 2016, p. 210.
B
Aleksandr Bakumets (1960-1996)
Werkelijk een wonderlijke manier om de zogenaamde ladder (49x40) 45x34 (48x30) 35x24 te
bewerken! De Problemist augustus 1992.
Quite a beautiful way to build a problem on the so-called ladder (49x40) 45x34 (48x30) 35x24!
De Problemist August 1992.
Johan Bastiaannet (1949)
1: "Centraal in dit vrij eenvoudige eindspel staat de onpareerbare aanval van een witte dam
op vier zwarte schijven, culminerend in een Coup Manoury naar veld 18. 7 februari 2014."
Rather simple end game: the white king catches four black pieces. Coup Manoury February 7, 2014.
2: "Maar hier geen moeilijk gedoe; de zes zwarte schijven staan immers zo ongelukkig
opgesteld dat de twee witte die zelfs met speels gemak weten te kloppen. In de hoofdvariant
kan zwart het schijfverlies nog wat beperken. Maar wit plaatst doodleuk een nieuwe én
dodelijke aanval op de resterende vier schijven. 11 maart 2014."
The six black pieces are situated that unfortunate, that the two white pieces still can win. In the main variant
black is able to minimise the loss of men. However, white will attack again the remaining four black men.
March 11, 2014.
3: "Onlangs liep ik spelenderwijs tegen de positie 23, 34/24, 38, D36 aan. Zwart aan zet
verliest in twee varianten en in beide verdwijnt de dam die hij nog mag halen, steeds in een
welbekende vangstelling. Maar, vroeg ik me af, kennen we deze twee vangen ook al als een duo?
Mogelijk nog niet. Ben dus maar eens gaan stoeien met dit gegeven. 4 november 2014."
Accidently, the position 23, 34/24, 38, K36 appeard on the author's board with black on move. Black looses
in both variants, despite the fact that black gets a king. It is the basis of this composition. November 4, 2014.
Dik van den Berg (1942-2004)
Groot damcomponist, die meer dan 11.000 (sic!) composities heeft gemaakt, ondanks dat hij op veel
te jonge leeftijd is overleden. Een simpel rekensommetje leert dat Dik (ook wel Dirk of Dick genoemd en
geschreven) gemiddeld één probleem per dag moet hebben gemaakt. "Als damprobleem zou je je wel eens
een nummer moeten hebben gevoeld" verwoordde Arne van Mourik eens zijn massaproductie.
Hieronder een, verdraaid lastige keuze uit zijn omvangrijke oeuvre, gemaakt door Henk van der Heijden,
die hem (en Johan van den Boogaard, zie hieronder) goed gekend heeft, uit Oss.
This great draughts composer, who made more than 11,000 (sic!) compositions, died too early. It means that
Dik (also named Dirk or Dick) made on an average one problem per day! Below three examples, chosen by
Henk van der Heijden, who knew him very well.
1: Een prachtige slagcombinatie, eindigend in het bekende Timoneda motief. Het Damspel juni 1960.
Rather simple end game: the white king catches four black pieces. Coup Manoury February 7, 2014.
2: Een tweede voorbeeld uit zijn nalatenschap: een mooie 14x14 eindigend in een dam-drieschijven-eindspel.
Elseviers Weekblad 15 oktober 1960.
A second example: a beautiful 14x14 composition ending in a King versus three-pieces end game.
Elseviers Weekblad October 15, 1960.
3: Tenslotte een van zijn 7x7 standen, waarvan er duizenden staan vermeld in het 'Groeneveld-archief'.
De Problemist augustus 2006.
Finally, one of his 7x7 miniatures, of which thousands are mentioned in the 'Groeneveld-archive'.
De Problemist August 2006.
George van den Berg (1905-1979)
1: Een ware "buitel-evergreen", door vele problemisten in binnen- en buitenland herontdekt!
Er is niet veel bekend van deze (te) bescheiden auteur. De Noord-Ooster 19 maart 1931.
A real evergreen of this multi-stroke-combination, rediscovered by many draughts composers!
There is, unfortunately, not much known about this (too) modest author. De Noord-Ooster March 19, 1931.
2: Volgens de TurboDambase compositions 2013 is dit het eerste voorbeeld van de zogenaamde
"hielslag", die daarna in veel damproblemen voorkomt met telkens verrassend effect.
Le Jeu de Dames 1 februari 1929.
According to the TurboDambase, this is the first example of the so-called 'heel shot'. Is used many
times thereafter, always with surprising effect. Le Jeu de Dames February 1, 1929.
Johan van den Boogaard (1924-2008)
Was een uitstekend problemist, die twintig jaar probleemredacteur van Het Damspel is geweest.
Jammer genoeg doorgaans wat te snel tevreden met zijn composities. Hieronder een pareltje van hem!
Was an experienced composer, twenty years active as editor draughts problems of 'Het Damspel'
Not always enough self-criticism: published somewhat too easily. Below, however, a real beauty of him!
Hein Wilsens in De Problemist december 2014: "Johan heeft mij eens op een clubavond dit probleem
laten zien en ik moet bekennen dat ik, toen we bij de clou waren aanbeland, van mijn stoel ben
gevallen. De inleidende drie zetten van wit zijn heel gewoontjes, maar daarna staat er wel een
intrigerende stelling op het bord waarvan je je afvraagt hoe wit dit in hemelsnaam moet winnen.
Welaan, daarvoor heeft hij een daverende verrassing in petto: 35-30! en het maakt niet uit hoe zwart
slaat. Het is een van de meest geraffineerde slagkeuzes die ik ooit heb gezien."
Ook het daarop volgende slotaccoord mag gehoord worden! Eindhovens Dagblad 19 augustus 1978.
The introductory three moves are quite common, but result in a surprising position: how can white win?
White plays 35-30! and it doesn't matter how black will shot! Eindhovens Dagblad August 19, 1978.
See further Hein Wilsens' column (in Dutch) about Johan van den Boogaard: De Problemist December 2014.
Roel Boomstra (1993)
Nederlands én Europees kampioen dammen. Winnaar Wereldtitel Dammen 2016 & 2018 & 2022!
Both Dutch and European champion draughts. Winner World Title Draughts 2016 & 2018 & 2022!
1: "Alexander Georgiev verzon naar aanleiding van een partijspel een prachtige coup, Pim
Meurs goot die daarna in een mooi damprobleem. Daardoor verkreeg de "Coup Georgiev"
ook mijn aandacht en ging ik aan het knutselen omdat Pim's probleem juist een van
Georgiev's grote krachten miste: het eindspel! De beginstand van mijn bewerking is minder
mooi, maar dat wint de compositie terug in het vlijmscherpe afspel."
De Problemist oktober 2013. Klik hier voor het ontstaan van deze compositie!
Alexander Georgiev created a beautiful coup, inspired by a draughts game, Pim Meurs made a beautiful
composition on that, however without an end game, Georgiev's great power in draughts. Therefore,
this composition was made, now resulting in a razor-sharp end game.
De Problemist October 2013, 2013. Click here for the making-of (in Dutch)!
2: Het combinatieve idee uit de partij tegen Alexander Baliakin inspireerde Roel Boomstra
(die in 2015 op het nippertje voor de tweede keer de Nederlandse titel veroverde) tot het
maken van deze compositie: "De combinatie is op deze manier niet zo moeilijk meer te vinden,
maar het eindspel vind ik fraai. Het komt mij wel bekend voor, maar toch kwam ik het niet
tegen in de TurboDambase compositions." De Problemist juni 2015.
This composition was inspired by a game against Alexander Baliakin: the combination is not that
difficult to find, but the end game, not known in the TurboDambase compositions is very beautiful.
De Problemist June 2015.
3: "Naar aanleiding van een sneldampartij van Wouter Sipma op internet in 2011 kwamen we samen tot
deze compositie. Na wits eerste zet 29-24 is zwarts 3-8 de enige parade tegen 30-25 gevolgd door 24-19+."
Mooi voorbeeld hoe partijen kunnen inspireren tot het maken van fraaie damcomposities!
Inspired by a rapid draughts game of Wouter Sipma on internet in 2011, Roel and Wouter made together this
composition. Again an example how draughts games can initiate the making of beautiful compositions!
Gerrit de Bruijn (1954)
"Na rijp beraad heb ik drie eenvoudige standjes gekozen. Ik heb wel ingewikkelder en indrukwekkender
dingen gemaakt, maar dit zijn drie schatjes. Ik denk dat ze iedere dammer zullen aanspreken."
Three simple but very nice end game compositions that every draughts player and composer will appreciate.
1: De Problemist juni 2010: een mooie en leerzame eindspelcompositie met lekker veel zetten.
A beautiful and instructive end game containing many moves. De Problemist June 2010.
2: De Problemist augustus 1991 (arrangement): verwisseling van de 2e en 3e zet van zwart maakt
niets uit. Na zwarts zet 7-12 moet wit niet gulzig naar dam, 16-11 maar 27-21 spelen om te winnen!
Exchange of black's 2nd and 3rd moves doesn't matter. After black's move 7-12, white must not get
a king by 16-11, but has to play 27-21 in order to win! De Problemist August 1991 (arrangement).
3: De Problemist augustus 2013: de zwarte dam en schijven worden kort en krachtig in de tang gezet!
In a short and sweet way, both the black king and pieces are put into the rod! De Problemist August 2013.
De smaak te pakken gekregen? Voor een drietal ingewikkelder eindspelen van Gerrit de Bruijn klik hier.
Enjoyed? Click here for three more complicated end games of Gerrit de Bruijn.
Piet Burger (1929-2009)
De zwarte schijf op veld 26 wordt door wit eerst netjes verwijderd om daar vervolgens zelf naar
toe te wandelen en zo toe te slaan! Het daarop volgende eindspel is de sterkste variant voor zwart.
Het Parool 14 april 1973.
First, the black man on square 26 is removed by white. Second, white moves to that field and strokes!
Only the strongest variant of black in the end game is shown here. Het Parool April 14, 1973.
Jan Burggraaff (1913-1989)
1: Een van de mooiste bewerkingen van deze bekende waterval 37-31 (26x28) 21x5 vanwege
het plaatsen van de zwarte schijf op veld 27 met de zetten 21-16 en 27-21 in combinatie met
het brengen van de zwarte dam op veld 19! De Rotterdammer 10 december 1950.
One of the most beautiful compositions of this well-known waterfall 37-31 (26x28) 21x5 through placing
the black man on position 27 together with the moves 21-16 and 27-21 and in combination with bringing
the black king on position 19! De Rotterdammer Decamber 10, 1950.
2: Een robuuste partijachtige beginstand, waarin wit ruimte schept met de hulp van een zwarte dam.
Met twee 2x3-slagen reist de zwarte dam over het bord van 49 via 36 naar 29 om daar te sneuvelen.
Kring voor Damproblematiek 28 januari 1944.
A robust game-like initial position, in which white makes space with the help of the black king. Through
two 2x3-strokes, the black king travels over the board from 49 via 36 towards 29 and perishes there.
The Society of Draughts Composing January 28, 1944.
3: Zwart staat op een gegeven moment vier keer op slag na wits plakker 29-24, die zwart fataal wordt.
Wit moet daarna zijn dam offeren en wint in een naturel op veld 7. Brabants Damnieuws februari 1948.
On a certain moment, black is four times on stroke after white's sticker 29-24. That appears fatal for black.
In the end, white offers his king and wins by a natural on square 7. Brabants Damnieuws Februari 1948.
Jaap Bus (1938)
1: "Na de unieke slagkeuze van twee zwarte dammen, brengt wit twee dammen op het bord.
Via een intermezzo volgt een fraai eindspel met weinig stukken, waarin wit geen 41-36 moet
spelen omdat zwart dan nog net ontsnapt. Daarom 41-37 dat leidt tot een prachtig klassiek slot.
Zie de zet 16-21!!, met winst linksboven." De Problemist februari 2007.
After the unique move choice of two black kings, white brings two kings on the board. After an intermezzo,
there appears a beautiful end game with only a few pieces. White cannot play 41-36 as black will escape.
The winning move is 41-37, resulting a classic ending: see the move 16-21!! De Problemist February 2007.
2: "Na eerst twee forcings leidt een geheel andere combinatie dan die van het probleem links,
tot een vergelijkbaar intermezzo en precies hetzelfde eindspel. Het blijkt dat het eindspel nog
een andere lange en geheel scherpe variant bevat! Nu moet juist geen 41-37, maar 41-36!!
gespeeld worden, met winst linksonder, na 26 zetten." De Problemist augustus 2007.
After two forcings, a completely different combination than in the left problem occurs, but with a comparable
intermezzo and exactly the same end game. The end game contains another, longer, sharp variant! Not the
move 41-37 but 41-36!! must be played and white wins after 26 moves. De Problemist August 2007.
3: Geïnspireerd door "de grootste schijvenstand (19x19!) met effect" van Aart Miedema uit 1962
(zijn linker probleem in de Showroom). In dit geval moet de witte dam op het eind niet over de dam
op 18 slaan, maar moet zijn buurman op 22 worden meegenomen! Wit besluit zo met 48x19 en
houdt de schijf die bij de openingszet zo verrassend naar de rand ging op. De Problemist april 1965.
Inspired by "the biggest 19x19-pieces composition with effect" by Aart Miedema of 1962 (his problem in
the Showroom on the left). In this case, the white king may not stroke the king on 18 but his neighbour 22!
White ends so with 48x19 and wins. De Problemist April 1965.
Hoe Jaap Bus zoal te werk gaat met het componeren viel te lezen in De Problemist van juni 2015.
Ook Jaap Bus' eindspelcomposities zijn zeer de moeite waard en een genot om op te lossen/na te spelen!
How Jaap Bus is composing could be read in De Problemist of June 2015.
Also Jaap Bus' end game compositions are very worthwhile and enjoying to solve and/or to play!
C
Kees Chattellon (1919-2000)
Op gegeven moment staat zwart 5x tegelijk op slag! Gouden vondst van de oud-redacteur van
de damrubriek van het Noordhollands Dagblad. Verschenen op 11 mei 1939 in Het Damspel.
Quite special: on a certain moment black is 5x on shot! Golden invention of the former editor of the
draughts column of the 'Noordhollands Dagblad'. Het Damspel May 11, 1939.
Lieuwe Cnossen (1910-1987)
Uit de oude doos een fijne praktische slagzet (past nu weer in de nieuwe afdeling 'concreet' van de
probleemrubriek van De Problemist: mooie combinaties vanuit partijstanden, een scherp slot is niet
vereist). Vooral vanwege de mooi geblokte aanvangsstand een lust voor het oog. Al ligt het zoeken
naar een slag langs de velden 22 en 11 wel wat voor de hand, de doorsnee partijdammer haalt de
diep verborgen damzet er vast niet uit! Leeuwarder Courant 11 maart 1933.
From the very past a nice practical shot move (becomes again popular, as seen in the part 'concrete' of the
column draughts problems of 'De Problemist': beautiful combinations from game-like positions, whereby
a sharp ending is not a prerequisite). A beautiful starting position. Although finding the stroke along the
positions 22 and 11 is not that difficult, the very hidden king move is! Leeuwarder Courant March 11, 1933.
Gerrit Cremer (1899-1988)
Beroemd en vaak herontdekt 6x6-miniatuur van deze eindspelcomponist. Als zwart in het eindspel
9-14 speelt na wits 19-13, wint wit door oppositie! Algemeen Handelsblad 1929.
Famous and often rediscovered 6x6-miniature of this end-game composer. If black plays in the
end game 9-14 after white's 19-13, white wins by opposition! Algemeen Handelsblad 1929.